annaochapan

200 mil norrut

Kategori: Allmänt

Sååå... Townsville är gött.
Vi kom hit i torsdags, och skillnaden mot Sydney och Bondi är avsevärd.
Vi var i Sydney lite drygt 1½ vecka, och vad det gäller solbrännanhände ingenting under hela den tiden. Några av dagarna var riktigt fina, några var riktigt usla, men oavsett vad så var vi blekast i stan hela tiden.
Townsville är annorlunda.
Det kallas hudcancerns huvudstad, och vi har redan förstått varför.
Solen har knappt varit framme något alls sedan vi kom, men det är vansinnigt varmt hela tiden, och man bränner sig på 20 minuter om man inte har solkräm på. Det är helt galet.

Vi har dessutom slagit ihop oss med Tom (Ganesh, för er som vet) och Joakim, och numera bor vi allihop i ett litet rum på ett motel mitt i centrala Townsville.

Jag, Tom och Joakim har alla haft en lärare vid namn Greg när vi gick på Grennaskolan. Han är australiensare, och när han fick veta att vi skulle hit, så började han genast dra i sina trådar, och gav oss några namn på lite vänner till honom.
En av dem heter Martin, eller Marty, och bor här i Townsville, så vi slog en signal igår för att se vad han hade att säga. Det hela resulterade i att vi gick ut och tog några öl tillsammans idag.
Han hade massor av tips på hur och var man skaffar jobb, och när vi frågade hur  man bäst fixar något billigt ställe att bo på, så ryckte han bara på axlarna och sa:
"Ni kan ju alltid bo här om ni vill"

Vi flyttar in på måndag.

Vissa av er har efterfrågat lite olika saker.
Bilder är något jag gärna skulle lägga upp, om det inte hade varit för att australiensarna satsade på att surfa på vatten istället för nätet. Internet finns knappt, och går man till ett internet-café där det skryter om att de har "bra" internet, så kan man vara lycklig om man ens lyckas logga in på ett mail-konto.
Så fort förutsättningarna blir lite bättre så massuppdaterar jag bilder åt er.

Apan har varit tyst ett tag. Han insåg att här finns palmer och en fin strand, och sen var han försvunnen.
Han är dessutom inte jätteglad i att det numera inte bara är Jojo som inkrätkar, utan dessutom två killar till.
Vi valde att ge honom lite ledigt, gav honom en veckopeng som räcker till några paraply-drinkar, och sedan har vi inte sett till honom.
Han är snart tillbaka.

Annars finns inte så mycket att tillägga. Marty har någon typ av häst-ranch i närheten, så vi tänkte kanske åka och kolla in den imorgon.
Jocke har bestämt sig för att han ska lära sig rida, så det kan bli intressant...

Kommentarer

  • Becca säger:

    Vad kul att det går bra för er i Townsville! Är så spänd på att se era bilder sen. Haha! Jag visste väl att Greg kunde göra nåt rätt iaf, fan vad nice med hästranch o allt! Puss på er alla!!

    2011-11-05 | 16:12:10
  • Mams Karin säger:

    Grännaskolan är en bra skola. Greg är en trevlig man. Det är väldigt bra med kontakter!! Jag ska pussa Greg nästa gång jag ser honom (om han går med på det). Typiskt apan! Han är så lösaktig! Ida kunde ha fostrat honom bättre! Hör du det Skooooter-Ida?! Jag är glad att ni har kommit på grön kvist, roligt att höra från er. Var är Sandra? Ta hand om er! Massor med kramar!

    2011-11-05 | 16:39:37
  • Vanessa säger:

    Låter ju tipp topp!! Härligt med så mkt sol, glöm inte smörja in apan också.. Skönt att ni har någonstans att bo nu, det glädjer mig (och er också kan jag tänka mig). Okej, jag förstår internet situationen, alla länder prioriterar ju olika. Så det får vi väl bara acceptera då hehe. Men som Becca sa så ska det bli sjukt spännande att få se alla grymma kort jag kan tänka mig att du har tagit med din stekar-cam! Love you, miss you! Peace xx

    2011-11-07 | 15:43:43
  • Karin (mamma till Anna) säger:

    Hej Anna och Jojo! Detta är tydligen det ända forum som vi kan kommunicera på just nu. Det är ju svårt med skype pga tidsskillnad och dåligt internet. Så nu ska jag berätta lite om vad som händer här. Vi har haft en liten Grisbjörn på långweekend-besök här på Bergsgatan. Torsten var överlycklig och Sigge såg ut att må bra också. Toppenkul att de går så bra ihop! Synd att du inte var hemma, han är såå mysig. Nu är det vardag igen och eftersom pappa är på mässan (Subcontractor, som varje år) delas T.'s tid mellan hunddagis och hundvakten Lisa denna vecka. Torsten är numera kortklippt och snygg. Dina kläder är helt ok hälsar Lisa och jag, pappa använder ännu så länge sina egna. Huset börjar ta ny skepnad. Ny trappa kommer innan jul. Ronny och Henrik gör ett fantastiskt jobb ivrigt påhejade av din far som inte hittar på några som helst dumheter. Du sa att ni har skaffat telefonnummer. Är det möjligt att skicka sms till er eller bör man undvika sånt? Hoppas att ni hittar ett jobb snart men hoppas också att ni kan koppla av lite emellanåt. Börjar kännas lite tomt här hemma men skönt för er att slippa stöket och bra för Lisa att ha ett rum! Massor med kramar och pussar!

    2011-11-07 | 18:57:12
  • Grisbjörnen säger:

    Hej!

    Här kommer en hälsning från mig och mina hussar och mattor(?) Som du säkert vet lyckades jag nästla in mig i familjen och har bott med Torsten i några dagar. Synd att du inte var hemma och kunde klia mig på magen!

    Min familj åkte till Halmstad och tog in på hotell och då fick jag inte följa med. Men jag har mått som en prins och fått en massa kli, kel och godsaker.

    Mina mattor och hussar är gröna av avundsjuka och skulle mycket gärna åka till Australien. Stormatte var där i början av 90-talet, visst är det ett härligt land och många människor har en go´livsstil.

    Vi längtar alla till att Caprice ska komma till Grännalogen. Då kan det bli härliga uteritter med henne och AliBaba! ha det nu så himla bra, många kramar från Grisbjörnen och co!

    2011-11-08 | 21:00:44
  • Monkie säger:

    Hallå på er!!

    Har just talat med Anton, som fyller 28 idag, Han hälsar sååå mycket! På lördag tar vi en sväng till Nyköping och hjälper dem med flytten.

    Hasse & Anki tittade förbi i söndags på en fika, de hälsar också! (förresten, så visste de nog vem Tom är)

    MM väntar med spänning på att det ska bli fredag för då kommer det nya spelet ut!!

    Låter bra i Townsville! Men, (här kommer en säkert helt onödig men ändå för mig en helt nödig uppmaning) VAR FÖRSIKTIGA MED SOLEN!!(ja, ja nu var det sagt, känns skönt som mamma att få ur sig lite förmaningar!)

    Förresten hur går det med alla livsfarliga (o)djur som finns där, har ni sett/känt/hört om några? (No, no, no apan räknas inte).

    Lennart hälsar såklart också, han blev jätteglad för telefonsamtalet!

    pöss, pöss



    2011-11-08 | 21:44:31

Kommentera inlägget här: