annaochapan

Julafton och annandag

Kategori: Allmänt

Så var julen nästan över...
Julbordet blev mycket bra, men även mycket stort.
Inte nog med janssons, köttbullar, sill, lax, ägg, rödbetssallad och de andra grundstenarna, utan det bjöds även på cannelloni och helstekt kalkon med tillhörande ungsbakad potatis och diverse rotfrukter, och till denna saliga blandning serverades öl, vin, aquavit samt grappa.
Framåt kvällen låg vi alla på soffor, golv och i fåtöljer och höll oss om magen. Mätt var bara förnamnet, men det är väl så det ska vara på julen antar jag.

Kan även tillägga att det som gick hem bäst hos italienarna från det svenska julbordet var helt klart janssons och sill.
De var lite tveksamma först när de insåg att det inte fanns någon ost i janssons, men den tveksamheten fick de
äta upp. Bokstavligt talat.



En stor Jojo och en liten Manuel



The Swedes


Det här med starksprit mitt i maten var nytt för våra vänner ifrån Medelhavet.
De förstod inte riktigt varför, och hade lite svårare att hantera det än vi svenskar...



Jacomo med munnen full av janssons


Idag är det
ju dessutom inte heller vilken dag som helst.
Förrutom annandag jul är det min och Jojos årsdag.
Och nej, vi är inte sådana som firar årsdagar/månadsdagar/veckodagar till förbannelse, men just idag har det gått just fyra år sedan vi blev tillsammans... och fyra år är lång tid tycker vi, så därför bestämde vi oss för att åtminstone uppmärksamma lite.

Det blev fin-pick-nick i Hyde Park som ligger precis i närheten














Och så slutligen en hälsning till alla er som har saknat mina jul-mms jag skickar till en kär skara vänner varje år: Jag är ledsen, det går inte... Jag har försökt, men de når inte fram. Kanske får ni dem lagom till nästa jul...



Kommentarer

  • Karin säger:

    4 år! Ett stort GRATTIS till Er båda och hoppas ni får riktigt många år till! Per och jag behöver en dataexpert!

    Tack för fotografierna. Ni är er lika!

    Massor med pussar!

    2011-12-26 | 14:54:17
  • Becca säger:

    Grattis på årsdagen i efterskott!!

    2011-12-27 | 09:03:01
  • Monkie säger:

    Ni verkar ha fått till ett riktigt schysst julbord!!

    Annandagen var vi sedvanligt i Sjöhult och då diskuterade vi just det här med nubbe, var man dricker det....Men nu vet vi ju att Italien inte har den traditionen!!

    Mysigt m pic nic!! GRATTIS!!!

    2011-12-28 | 09:51:12

Kommentera inlägget här: