annaochapan

Var ska världen sluta...?

Kategori: Allmänt

Jag sitter vid mitt köksbord och... förundras.
Det här med bloggar blev ju en trend för ett tag sedan, eller ja, några år sedan, och jag fattade aldrig riktigt grejen.
Till att börja med förstod jag inte riktigt vad det skulle vara bra för, och sen förstod jag inte riktigt vad det var som var så intressant med att läsa om andras vardagliga liv.
När jag träffar mina vänner (eller sitter på skype i fem timmar...) så vill jag ju ha något att prata om, och då finns det ju ingen poäng i att sitta och läsa det på förhand. Nej, det där har jag aldrig begripit.

Denna (och den förra) bloggen, har jag ju mest haft som ett kommunikationsmedel med er där hemma medan jag har varit ute och rest...

Hur som helst, idag bestämde jag mig för att ta reda på vad det egentligen är folk läser.
Och jag förundras.
Jag googlade "känd blogg" och fick fram tre stycken som jag sedan studerade.
Blondinbella, Kissi och Kenza.
Man kan tro att alla skrivs av samma människa. Jag blev uppriktigt chockad.

Man kan ju tänka sig att en känd och populär bloggare (som dessutom får betalt!) har något att säga. Något folk finner intressant eller tänkvärt. Ack så fel jag hade.
Det är ett enda virrvarr av "ska jag botoxa läpparna?", "jag är så tjock", "Gud kolla min nya kappa", "myyyyys!" och "like oh my gooooooood"
Vad är det för folk? och vad är det för folk som läser?
Hur kul kan det vara att läsa om att den ena har filat naglarna och den andra har insett att det är lika många kalorier i en chai latte som en cheeseburgare?

Dessutom, nästan värst av allt, är att de inte kan stava! Det är okej att man slarvar med språket ibland när man chattar eller kanske skickar ett sms och har bråttom, men när man skriver för att skriva kan man väl åtminstone bry sig om lite språkbehandling?

Jag följer en blogg, nämligen den som tillhör Herr Stephen Fry (nej Jojo, jag är inte besatt, jag tycker bara att mannen har något att komma med).
Där står det åtminstone saker man kan ta till sig, fundera över eller rent av utvecklas av att läsa.

Om det är någon i min lilla, trevliga skara läsare som har förstått något jag inte har, så kommentera gärna. Jag är öppen för förslag.
Så länge sitter jag med hakan i golvet och förfasas.

Kommentarer

  • Becca säger:

    Tänkte bara säga tack för hedersomnämnandet och att jag förstår precis vad du snackar om med bloggar o allt! Det känns som om jag lätt skulle kunna skriva om det de skriver om, om jag får betalt för det. Helt sjukt, hur svårt kan det vara att spela blond, dum och självupptagen?

    2010-10-21 | 07:29:21

Kommentera inlägget här: